27 November, 2010

Fast Notes- Teknik Nota Ringkas yang pantas

Fast Notes merupakan satu kaedah nota ringkas yang berupaya ataupun menyamai dengan konsep Mind Map yang diperkenalkan oley Tony Buzan. Ia juga mempunyai association, imej dan juga keyword. Tetapi fast notes ini adalah hasil cetusan idea saya apabila terlalu gemar menggunakan mind map.

Fast notes- nota ringkas dan pantas mempunyai ciri-ciri seperti berikut:
- Association (hubungkait)
- Gambar
- Kata kunci ataupun keyword
- Teks / perkataan / rumusan (yang dipendekkan mengikut kefahaman kita)

akan tetapi apa yang membezakan fast note ini dengan kaedah mindmap ialah, fast notes boleh terdiri dari beberapa perenggan perkataan dimana setiap perkataan itu mungkin dihubungkaitkan dengan keyword ataupun perkara lain dengan menggunakan garisan /anak panah.

Fast notes sesuai digunakan oleh pelajar-pelajar universiti untuk:
1. Menyalin nota ketika didalam kelas kerana teknik fast notes membantu anda menyalin smua nota dengan pantas. Boleh dikatakan, fastnotes 3x ganda lebih laju dari amalan penyalinan nota biasa.

2. Untuk membuat nota ulangkaji kerana dengan fastnotes anda akan lebih memahami perkara yang anda ingin fahamkan.

3. Menghafal dan memahami dengan serentak. Fastnotes menggunakan teknik keywords dan juga imej. Ianya terpulang kepada kreativiti anda sendiri.

Disini, saya belum dapat memberikan contoh2 fastnotes yang telah saya lakukan kerana smua nota-nota saya yang sebelum ini entah kemana. Tapi apa yang ingin saya katakan ialah:

Fastnotes ialah cetusan idea yang datang dari hasil pemerhatian saya keatas seorang pelajar india yang selalu mendapat pointer 4.0 setiap semester. Dari situ, saya gunakan kaedahnya dan menambah baik dengan menggabungkan ciri-ciri mind map tony buzan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...