05 March, 2011

Bismillah 6 / 7

Terdapat beberapa perbezaan baris pada ayat bismillah 6 ini. Saya mengambil yg ini untuk diterjemahkan 
ke rumi:

Versi Rumi:

Bismilla his sami'il bashir allazi laisa kamitslihi syai un wa hual bikulli syai in a'lim.
Bismilla hil hallokil a'lim allazi laisa kamislihi syai un wahual fat tahul a'lim
Bismillahillazi laisa kamislihi syai un wahual a'limul khobir
Bismillahillazi laisa kamislihi syai un wahual a'limul kodir.
Bismillahil azizil karim allazi laisa kamislihi syai un wahual azizul karim.
Bismillahil ghofurir rahim allazi laisa kamislihi syai un wahual ghofurur rahim
Fallahu khoirun hofiz dzon wahua arhamur rohimin.
Wa shollallahu a'la sayidina muhammad wa a'la alihi wasohbihi wa salam.




Perhatian: Apa pun sila belajar mengaji dan ilmu tajwid, kerana rumi tidak mengetengahkan hukum2 tajwid dgn tepat. Carilah mana2 tok guru untuk belajar mengaji alquran.

Bismillah enam ni di katakan banyak faedahnya/manfaat/khasiat. Kalau anda tengok pada kebanyakkan laman web memang tertulis agak banyak mengenai khasiat mengamalkan bismillah enam ini, antaranya: 
  1. Aman daripada binatang buas. Ada gak yang cakap (hasil dari bacaan den)..pengamal bismillah enam ini akan diuji dengan ular. Hehehe? takot kerw? tapi wallahualam.
  2. Boleh juga dibacakan untuk menghalau jin dan setan2...
  3. Penerang hati...
  4. Boleh juga dijadikan penawar bisa seperti lebah, ular, dan ikan.
  5. Air laut boleh menjadi tawar
 Ini semua antara khasiat2 yang paling umum kalo anda google mengenai bismillah enam. Den ada sorang kawan, dia pernah citer kat den, masa tu den saje2 je baca bismillah enam sbb masa tu den tengah berusaha sedaya upaya untuk menghafal bismillah enam nie. Kalo boleh den nk amalkan bismillah enam ini.

Dia pun tanya den, "Baca doa apa tue?".. Den pun jawab "Bismillah enam"..
Dia pun cakap "Ohh dulu nenek saya, ada suruh baca bismillah enam, dia suruh hafal kalau boleh, dia kata banyak kegunaannya"..

Tu citer den..ringkaskan??..den malas nk sambung citer lebey2..sbb den mmg nk citer yg tu jer...ngehehe. Den memang nak citer lebey sbb memang den minat giler ngn bismillah enam nie. Den rasa cm den suke benor ngn bismillah enam nie..So aritu den ada mintak kawan blogger junied kupas sikit pasal bismillah enam nie..yelaa..nk harapkan den..den baru je berjinak2 dengan bismillah enam nie. maka tak banyaklah pengalaman den..

Kalau anda semua nak tahu lebih lanjut, atau story yang lebih panjang..maka silalah lawat blog ni. Didalam blog tu ada gak sebut pasal air bismillah enam. Nie ilmu baru bagi den nie..semoga ilmu nie antara ilmu yang bermanfaat.

7 comments:

  1. >as salam,terima kasih sebab sudi berkongsi ilmu,semoga kita semua mendapat manfaat darinya dunia dan akhirat.dan di sini juge saya ingin mendapatkan keizinan utk mengamalkan apa yg telah di kongsikan,tima kasih sahabat

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam.

    Ya, silakan lah beramal. Semoga amalan diredhoi oleh Allah.

    ReplyDelete
  3. Terima kasih Dr. Lee sebab menyediakan versi rumi.

    ReplyDelete
  4. tq for letting others share your informative blog Dr Lee...

    ReplyDelete
  5. Aw, this was a really nice post. Taking a few minutes and actual effort to make a great
    article… but what can I say… I put things off a whole lot and don't seem to get anything done.

    Feel free to visit my website: g√ľnstige private Krankenversicherung
    Feel free to visit my blog :

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum ...saya ingin perbetul kan ayat bismillah 6 yang di rumi kan..... kamitslihi bukan kamislihi kerana ada Ta mati :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...