14 November, 2010

Latihan Merasai Tenaga Dalam

Untuk merasai Tenaga Dalam, disini saya ingin berkongsi satu latihan yang boleh dipraktikkan untuk mereka yang ingin mencuba. Tetapi sebelum itu perlulah dipastikan beberapa perkara berikut:

Tempat: Biarlah tempat yang sunyi supaya dapat lebih fokus.
Masa: Di malam hari ataupun pada waktu siang. Terpulang. Janji keadaannya tenang.
Posisi: Duduk bersila, baring (jangan sampai tertidur)
Emosi: Dalam keadaan tenang

Dibolehkan sebelum memulakan latihan untuk membaca surah Fatihah, Selawat, dan sebagainya.

Duduk bersila dengan telapak tangan kanan bercantum dengan telapak tangan kiri seperti sedang mengadap raja. "Ampun Tuanku"

Niat : "Ya Allah, bangkitkanlah tenaga dalamku untuk kebaikan diri"

Kemudian bayangkan satu cahaya berwarna putih berada dipusat anda. Bergerak menuju ke tangan kanan seterusnya melalui telapak tangan kanan dan memasuki ke telapak tangan kiri kemudian turun ke pusat semula. Bayangkan kitaran ini untuk beberapa minit. Cuba rasakan perbezaan yang dirasakan oleh badan anda.

Anda juga boleh mengubah arah pergerakan tenaga itu tadi dari kiri ke kanan dan ke pusat. Mengikut arah jam. Dan sekali lagi, cuba perhatikan perbezaan. Jika sudah mahir dengan kedua-dua arah tadi, anda juga boleh cuba menggerakkan tenaga dalam itu serentak.

Dan bagi mengakhiri latihan tenaga dalam itu tadi, anda perlulah meletakkan kedua-dua tangan ke bumi. Dan niatkan untuk membuang tenaga berlebihan yang tidak elok untuk kesihatan. Proses ini dinamakan pembumian.

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...