01 November, 2010

Kaedah Peta Minda / Mind Map

Kali ini, saya akan berkongsi sedikit sebanyak dengan kaedah cara saya belajar dengan menggunakan mind map. Kaedah mind map ini merupakan kaedah kegemaran saya. Ianya bagus apabila anda ingin mengingati sesuatu fakta ataupun ingin memahami sesuatu dengan lebih mudah.

Mindmap yang saya gemar gunakan ialah mind map yang diinspirasikan oleh Tony Buzan. Beliau merupakan pencetus kepada idea mind map yang agak mudah untuk kita ikuti dan ianya juga berkesan terhadap pembelajaran kita. Terutamanya ketika saya menuntut di Universiti dahulu.

Berikut merupakan salah satu contoh mind map oleh Tony Buzan.

Mind map diatas menceritakan serba sedikit mengenai Tony Buzan. Ringkas? Tetapi padat dengan informasi dan boleh diolah oleh idea kita secara neutral. Berikut merupakan lebih banyak contoh-contoh mind map:



Macam mana, Menarik bukan? Jika anda minat untuk mengetahui mengenai kaedah mind map ini, anda boleh cuba mendapatkan buku-buku mindmap oleh Tony Buzan dikedai-kedai buku seperti Popular ataupun MPH.

 Saya secara peribadi sangat mengesyorkan anda untuk mempelajari teknik mind map ini.

 Tony Buzan juga mengeluar software untuk membuat mind map yang dipanggil imindmap

Jika anda berminat untuk mendapatkan software imindmap boleh minta saya...  

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...