08 July, 2010

Tumpang tanya encik.

Sudah lama blog ini tidak dikemaskini dengan artikel-artikel terbaru. Kemungkinan saya agak sibuk kebelakangan ini ataupun mungkin saya tiada apa yang hendak dikongsikan dengan para pembaca. Hari ini saya akan bercerita mengenai intuisi. Mungkin secara ringkas dan ianya seperti biasa berkait dengan kehidupan seharian saya.

Hari ini, saya rasakan saya banyak mengalami intuisi. Sejak dari pagi tadi, ketika hendak pergi bekerja dan juga diwaktu tengah hari. Hurmmm..Kebetulan ke?

Pagi tadi, setelah sampai di tempat kerja dan sedang menunggu lif untuk naik ke tingkat 5, saya terpandang 2 orang yang saya tidak kenali (seorang  lelaki dan seorang perempuan). Seperti biasa, saya tekan butang lif untuk naik. Tiba-tiba badan saya terasa seperti suatu energi 'haba panas' yang menerpa dari arah belakang badan. Apabila merasakan energi tersebut, tanpa berfikir panjang saya terus menoleh ke belakang.

Melihat saya menoleh ke belakang, lelaki tersebut memandang saya dan terus menuju ke arah saya.
"Tumpang tanya encik, Blok D dimana ya?" dia bertanya. Lalu, saya menunjukkan arah blok berkenaan berpandukan pelan bangunan.

Sebelah tengah hari pula, saya sedang membuat persiapan untuk memaparkan imej projektor. Tetapi, kabel vga seperti ada masalah. Jadi saya dan pembantu saya turun kebawah untuk mengambil kabel vga yang lain.
Technician sedang menunggu di bilik mesyuarat. Sedang saya mencari vga kabel (yang sebenarnya tiada pun dekat situ) terlintas satu detik yang mengatakan masalah kabel vga itu sudah selesai.

Pembantu saya ketika itu sedang menuju ke keretanya untuk mengambil beg. Apabila dia sampai, dia mengatakan kabel vga tu sudah ok. Technician tadi sudah memaklumkan kepadanya melalui telefon.

Saya kata "Aku dah agak dah".

Begitulah kisah intuisi yang terjadi hari ini. Kita perlu belajar untuk mempercayai gerak hati, jangan menutup gerak hati dengan fikiran2 logikal kita. Gerak hati dahulu, baru berfikir. Mungkin dengan cara ini, kita dapat meningkatkan kepekaan kita pada gerak hati. Insya Allah. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...