08 May, 2011

Amalan mengelak dari pukau samun rumah..

Sebelum den bukak mukadimah, izinkan den gelak dulu..sebab den konfius untuk letak tajuk bagi ilmu yang den nak kongsikan bersama ini...

Apapun yang den nak maksudkan disini ialah, amalan ini bertujuan untuk mengelakkan daripada pukau yang sering dilakukan oleh perampok perompak ketika mereka hendak menyamun rumah. Beselah, ko ingat, penyamun tak da main ilmu batin ka?? hahaha..dorang pun ada gak main benda2 camnie..


Time nak dekat2 raya ha..selalulah kita dengar pasal penyamun-penyamun ini. Kalau dapat tangkap penyamun tu.. Kita bako aje. Pastu baru bagi kat polis...

Adapun yang dikatakan pukau yang diamalkan oleh penyamun ini ialah ketika dia sedang memasuki rumah, walaupun ahli isi rumah semuanya ada. Tetapi semuanya tertidur lena dan tak sedarkan akan kejadian tersebut. Semua ini pun berlaku atas Izin Allah gak..kena ingat tuh..

Itupun ada orang..kalau tak de orang..masa musim raya? Semua balik kampung camne?? Hah..kat situ lah den nak kongsikan satu amalan nie. Harap2 harta benda/ rumah kita dipelihara oleh Allah swt daripada perkara-perkara macam tu.

Amalannya:
1. Sediakan sebesen/sebaldi air..
2. Letakkan di tengah rumah (lazimnya di ruang tamu)
3. Bacakan Alfatihah dan Surah Yassin.

Pastu masa nak balik kampung tu, jangan lupa :
1. Beritahu jiran/JKKK/polis yang anda hendak balik kampung.
2. Bertawakal kepada Allah.

Semoga tips/amalan ringan ini bermanfaat untuk semua. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...