21 August, 2011

Layari Wifi di PC gunakan Samsung Galaxy SL

Disebabkan custom ROM SGSL masih lagi dalam peringkat beta. Den pun malas lah nak gatal tangan flash SGSL den. Moh dengar den temberang...

Untuk kali ni, den nak bagi sikit tips khas untuk korang yang belum tahu lagi!. Bagi yang dah advanced tu, x payah laa korang baca entry den kali ni. Den buek utk yang tak taw tapi nak taw ja..dan belum taw laie. Kalau yang tak taw ni, tapi pakai SGSL, tak kemana lah kalau mereka tak explore kelebihan2 yang ada pada phone dorang. Tak gitu? Dan sebab itulah den wujudkan post ni, utk elak dari kufur nikmat :p. Hehehe.

Sebenarnya, dekat SGSL ada satu fungsi yang dipanggil USB Tethering.

Apo ko bondo eh menatang tu?
USB Tethering ni sebenarnya membenarkan anda akses ke Wifi/Internet menggunakan phone anda. Dimana phone itu perlulah di sambungkan ke PC menggunakan kabel USB.


USB Tethering
Katalah korang ada PC kat umah / kat ofis. Dan PC korang tak de pulak wifi card. Ataupun wifi card kat laptop problem ka. Maka den syorkan korang jadikan SGSL korang tu perantaraan nya. Cheh~. Ingat bercakap ngn Jin je guna perantaraan?? :)


Cara-cara untuk melakukan USB Tethering.
1. USB cable.
2. Pasangkan kabel usb ke phone dan ke PC.
3. Pi kat setting--Wireless n Networking--Tethering
4. Tick USB tethering.
5. Connect ke Wifi menggunakan phone.
6. Sekarang, PC anda boleh menggunakan wifi melalui kaedah tethering. Yup, semudah itu.


PERLU DIINGATKAN!!
Kalau anda ada 2 rangkaian ke internet contohnya rangkaian LAN dan juga WIFI (guna SGSL), maka disablekan lah yang LAN punya connection.

Perlu di ingatkan juga, sesetengah browser mungkin ada set proxy. Justeru itu, make sure anda tahu sama ada perlu di set proxy pada browser ataupun tidak.

Semoga bermanfaat untuk pembaca-pembaca sekalian.


1 comment:

  1. Baru tau.. Thx 4 share.. Saya akan follow blog ni slalu.. Hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...