07 June, 2010

NLP- Tawar menawar harga

Hari ini agak malang jugak lah nasib, pagi-pagi kereta tidak boleh start, nasib baik kawan satu rumah belum pergi kerja lagi, dapat tumpang dia. Hurmm, bateri kereta dah lemah, nak buek cenggano? Tapi takpe, bukan keluhan ini yang penulis nak kongsikan bersama.Ada cerita lain! Hehe

Semasa waktu tengahari, penulis dan kawan-kawan sepejabat pun ronda2 untuk mencari jumper. Dalam cadangan nak 'jump' kan saja kereta tu. Tapi bila penulis fikir-fikir balik, bateri kereta tu memang sangat lemah jadi penulis pun bercadang untuk tukar baru. Beli jenis yang free maintenance punya (bateri kering).

Semasa nak beli jumper tu, penulis try saiko2 sorang amoi kedai nie. (bukan mengorat yer) tetapi saiko dia untuk kurangkan harga jumper. Macam ni kisahnya:

Penulis masuk ke kedai, pusing-pusing cari jumper, dah jumpe tapi 1 saja.
Penulis pergi tanya amoi, "Amoi, jumper kereta ada tak?"

Amoi tu pun pergi cari dan ambil jumper yang 1 tadi tu. Sambil pandang pada amoi tu, penulis angkat jari telunjuk (maksudnya, satu je ke?)

Berapa harga ni? Penulis bertanya.
"RM 25" Amoi tu jawab.
"Memang harga macam ni ka?" saya bertanya.
Amoi tu menjawab "Ini harga sudah naik punya".
Saya pandang mata dia, "Bukan RM20 ka?" Sambil menganggukkan kepala.

Amoi tu pun menganggukkan kepala, dan berkata "bolehla". Penulis bercakap dalam hati, "janji ada diskaun."

"Senang je kau cakap ekh?" sampuk kawan penulis.

Keluar daripada kedai tu, kawan penulis berkata "Wei, ko saiko amoi tu ekh?, hahahaha"  Kitorang gelak bersama.

NLP? Ini pun salah satu gak aplikasi NLP, tetapi penulis belum mantap lagi. Tunggulah cerita2 yang akan datang. Kita belajar bersama.

Agak-agaknya, anda semua percaya tak perkataan pun boleh mengubah peranan dan sifat? Kenapa penulis tanya "Bukan RM20 ke?" dan kenapa pula penulis tidak cakap "Alah, bagilah diskaun sikit!"

Ini antara sebab-sebabnya:
1. Kalau penulis cakap bukan RM20 ke? Pertanyaan ini menunjukkan kepada pekedai tu yang penulis mungkin tahu harga biasa jumper tersebut. Lagipun amoi tu muda sangat, manalah dia tahu pasal harga2 nie.
2. Kalau penulis minta diskaun, kemungkinan besar amoi tu akan jawab, jumper tu sudah harga murah2. Tak boleh diskaun lagi.

Jadi, penulis membuat pertanyaan yang memerangkap amoi tu, supaya menjualkan jumper dengan harga RM 20. =)

2 comments:

  1. emm,bgs gk kn cm tue..berbaloi2 dpt jumper murah..
    lepas nie saya nk try wt la kat makcik yg sy selalu bli bj tue..agk2,dpt kurang x nt?hehehehe....

    ReplyDelete
  2. susah sebenarnya untuk mempengaruhi seseorang untuk mengiyakan apa yang kita mahukan. Tapi mmg ada caranya. Tggu next post dari penulis ;p

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...