04 June, 2010

Anchoring NLP- bagaimana kita boleh lakukan?

Didalam NLP ada satu kaedah yang dipanggil anchoring. Apa tu anchoring? Penulis pun tidak beberapa arif dengan maksud anchoring tersebut tetapi penulis boleh bagi sedikit gambaran supaya pembaca dapat memikirkan definisi yang terbaik untuk perkataan tersebut.

Penulis akan memberikan contoh, dahulu pernah satu kejadian berlaku kepada adik penulis. Kepalanya pernah diterkam oleh kera belaan di kampung satu ketika dahulu. Kami masih ingat lagi, kera tersebut mengangkat-angkat kening sebelum menerkam kepala adik penulis. Jadi, sekarang nie, apabila kami mengangkat-angkat kedua2 kening, kami semua akan tergelak teringat kembali kisah lama.

Jadi itu lah dia anchoring, banyak lagi contoh lain yang lebih sesuai tetapi buat masa ini, hanya itulah contoh yang boleh diberikan oleh penulis.

Mengikut suatu artikel yang pernah dibaca oleh penulis, tidak sukar untuk kita melakukan anchoring ini. Ada beberapa cara tapi penulis akan berkongsikan dengan pembaca semua menggunakan kaedah yang paling mudah.

Apabila kita ingin melakukan anchoring kepada diri sendiri. Contohnya untuk menambah keyakinan diri. Cuba anda fikirkan saat-saat dimana anda mempunyai tahap keyakinan diri yang paling tinggi, contohnya ketika anda menghadiri temuduga ataupun ketika bercakap dikhalayak ramai. Cuba amati dan ingati balik saat-saat itu sambil membuat satu pergerakan fizikal sebagai simbolik kepada saat-saat keyakinan anda itu. Contohnya, setiap kali anda inginkan keyakinan diri, anda hanya perlu mencubit pipi.

Cuba lakukan kaedah ini beberapa kali, sehingga mencubit pipi menjadi salah satu cara untuk anda menambah keyakinan diri anda.

Jadi itu sahaja yang penulis ingin kongsikan pada waktu ini. Sekian.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...