01 April, 2011

Air zam zam...bukan sekadar air biasa...

Hari ini ada mesyuarat kat Putrajaya, selepas solat jumaat, den terperasan ada satu kotak air zam zam yang dijual RM10 satu botol air mineral. Den pun beli air zam zam tue..dengan niat..nak dijadikan ubat..yelah..air zam-zam ni merupakan antara air yang boleh dijadikan ubat..Den beli sebotol je. nk cuba rasa lah katakan..mana taw usia den pendek..tak sempat tunaikan haji..biarlah den sempat merasa air zam zam tueh..

Den pun ada buat research sikit pasal air zam-zam nie..yelah den nak taw gak apa khasiat yang sering diperkatakan.  Jadi ini adalah antara penemuan dari apa yang den baca. Khasiat zam-zam adalah seperti berikut:
  1. Air yang berkat, sebagaimana sabda Nabi Muhammad. Sebaik-baik air di muka bumi adalah air zam-zam. Air tersebut bisa menjadi makanan yang mengenyangkan dan bisa sebagai obat penyakit.
  2. Air zam-zam kalau diminum begitu sahaja pun boleh kenyang. 
  3. Air zam zam boleh dijadikan ubat..haa inilah topik yang den nak kaji lagi..kalo boleh buat ubat..apa caranya dan kaedahnya. Nanti den story..
  4. Doa terkabul dengan meminum air zam zam sambil berdoa.
Untuk meminum air zam zam ini, ada adab-adabnya juga. Berikut merupakan adab-adab minum air zam zam:
  1. Mengadap kiblat
  2. Baca bismillah sebelum minum, dan berdoa ketika minum.
  3. Jangan bernafas ke dalam air / cawan.
  4. Minum seteguk...pastu tegukan seterusnya diulangi adab nombor: 2 & 3.
Dari segi rasa, memang ada kelainan jika kita minum air masak biasa dan juga air zam zam. Memang ada. Saya pasti anda semua dapat merasakan perbezaan air tersebut. Air tu xdelah payau-payau..tapi mengikut deria rasa saya..air tu sangat ringan semasa diminum...haluuussss...je..rasa dia memang jauh berbeza dgn air biasa yang kekadang rasa payau..rasa klorin dan sebagainya..dan mungkin..kalo x silap deria rasa den nie..air zam zam ada rasa sikit masin...(sikit sangat..cuba amati rasanya..).

Jadi, kesimpulannya, apa yang den rasa masa minum air zam-zam ialah, ringan...sedikit masin...dan...ada SATU LAGI...PERUT DEN RASA PANAS...den minum sikit jaa..tapi dalam perut rasa cm suam2 kuku bak kata orang..

Ada satu lagi...air zam zam ni dorang cakap molekulnya berbeza dengan air2 lain..huh..cmne rupa bentuk molekul zam zam nie?? Kalo nak tengok molekul memang susahlah..tapi takpe..den ada cari fakta saintifik mengenai zam zam nie...antaranya ialah:
  1. Air zam-zam ada kalsium dan magnesium.
  2. Fluoride...dalam air zam zam...
  3. Air zam-zam xde pun benda2 biological cm bakteria ....dll..
Bukan tu aja..nie den bagi versi english..pandai2 lah baca and fahamkan..

Following was written by a Japanese Scientist Masaru Emoto:
The quality / purity of Zamzam water has, will not be find any where else in the water on this earth.
He used the technology named NANO, and researched a lot on Zamzam water. And found out that if one drop of Zamzam water mix in 1000 drops of regular water, regular water will get the same quality like Zamzam water.
He also found that a mineral in one drop of Zamzam water has its own importance that will not be find any other water on this earth.
He also found in some tests that the quality or ingredients of Zamzam water can not be changed, why, science does not know the reason.
Even he re-cycled the Zamzam water, but no change it was still pure.
This scientist also found out that, the Muslims say BISMILLAH before eating/drinking. He says that after saying BISMILLAH on regular water, there are some strange changes happened in the quality of regular water. That make it best water.
He also found out that if some one recites the Quran on regular water, it gets the ability for the treatment of different diseases.
Masaru Emoto is a Japanese author known for his claim that if human speech or thoughts are directed at water droplets before they are frozen, images of the resulting water crystals will be beautiful or ugly depending upon whether the words or thoughts were positive or negative. Emoto claims this can be achieved through prayer, music or by attaching written words to a container of water.
Selepas den baca benda ni...den ada juga tengok video youtube..mengenai air zam2 jugak..nie video nya:

 

Lepas habis menonton video nie..den ada wat kesimpulan lagi sekali..betullah kaedah perubatan islam yang selalu ustaz2 atau perawat2 kita gunakan...mereka bacakan ayat suci pada air..dan air tersebut akan berubah sifatnya..seterusnya..air tersebut diberi minum kepada orang yang sakit...dsb.

Dan,

Ini juga menunjukkan betapa mulianya ayat suci AlQuran..memang tak dinafikan ianya satu MUKJIZAT..jika ayat suci dibacakan hablur/molekulnya berubah...tetapi jika dicerca/dimaki..hablur ini juga akan berubah sifat dan bentuknya...

Dan tiba-tiba den terfikir...,

Manusia juga terdiri daripada air..maka apa akan jadi jika kita baca alQuran...dan apa akan jadi jika kita selalu bercakap negatif??? Siapa yang berubah?? Kita?? orang lain?? ...

Dan,

Memang sangat2 unik ciptaan Illahi..justeru membuktikan kekuasaanNYA..Allahu Akbar..

Jomlah kita merenung bersama...Wallahualam.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...