10 April, 2011

Pesan orang tua-tua, basuh kaki sebelum tidur.

"Mak semalam aiman mimpi kena gigit dengan monyet" kata aiman pada ibunya.
"Tulahh..lain kali basuh kaki tu dulu sebelum tidur.!" pesan ibunya.


Adapun seringkali kita dengar, dimana-dimana, lidah ke lidah..pesan ini diturunkan.."Basuh kaki sebelum tidur".
Itu kata-kata orang lama, orang-orang tua. Pesan itu selalunya untuk mengelakkan dari bermimpi sesuatu yang buruk. Contohnya..mimpi si aiman tadi.

Kalaulah adab basuh kaki itu diubah kepada berwudhuk maka ianya adalah lebih bagus..kerana sudah menjadi sunnah..dan apabila ia adalah sunnah maka ia menjadi ibadah kepada pelakunya. Secara automatik, kita dah dapat pahala. :) kan? kan?

Aiman tak kesah ker? Nak tidur dapat pahal atau tak dapat apa-apa?..


Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
"Jika engkau hendak ketempat tidur, hendaklah engkau berwudhuk sepertimana wudhuk untuk menunaikan solat, kemudian berbaring kekanan dan membaca : 'Ya Allah, ya Tuhanku aku serahkan diriku kepada-Mu dan aku hadapkan wajahku kepada-Mu, aku serahkan perkaraku kepada-Mu, lindungkan belakangku kepada-Mu kerana suka dan takutku kepada-Mu. Tidak ada lindungan atau benteng melainkan kepada-Mu, aku percaya dengan kitab-Mu yang engkau turunkan kepada Nabi-Mu yang engkau utuskan, dan jadikan semua itu penghabisan apa yang engkau katakan".
(Hadis Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim)


========

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud, " Wahai Iblis, siapakah orang yang paling baik sekali padamu?"
Berkata Iblis, " Ya Nabi Allah, orang yang menjadi saudara maraku yang paling dekat denganku ialah orang-orang yang meniarap ketika tidur, orang-orang yang berat matanya hendak dibuka ketika waktu subuh untuk mengerjakan solat. Ketika itulah aku peluk dengan kasih sayang dan ku buaikan dia sehingga terbit matahari, demikian juga pada waktu solat yang lain. Aku akan kacau hatinya supaya tidak mengerjakan solat dengan pujukanku."
========

Rasulullah bersabda, “Barangsiapa berwudhu dengan membaguskan wudhu’nya, maka keluarlah dosa-dosanya dari kulitnya sampai dari kuku jari-jemarinya”. HR. Muslim. 

Ini adalah adab-adab berwuduk yang den nk kongsikan..walaupun ianya adalah topik ringan tetapi berapa ramai antara kita yang mengamalkannya?? Saya yakin, tidak ramai. Kenapa? malas...ya barangkali.

1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, “Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini”.
2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, “Ya Allah, putihkanlah mukaku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini”.
3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan,”Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini”.
4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan,”Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini”.
5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,”Ya Allah, lindunganlah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu”.
6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,”Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini”.
7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan.”Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim”.
8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,”Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat”.


Dengan berwuduk sebelum tidur insyaAllah boleh dijadikan sebagai benteng..

Sedikit sambungan..Ketika hendak tidur sebelum melelapkan mata. Genggamkan kedua belah tangan dan baca surah berikut sebanyak 3 kali setiap satunya.
1. Surah Al-Ikhlas. (3 kali)
2. Surah Al-Falaq (3 kali)
3. Surah An-Nas (3 kali)



Setelah selesai, hembus pada tapak tangan dan usapkan keseluruh tubuh.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...