15 April, 2011

Aku lupa bersyukur...



Aku lahir cukup sifat, ada orang lahir kepala bercantum, berkongsi jantung..

Aku membesar dengan kasih sayang ayah dan ibu, ada orang dibesarkan dirumah anak2 yatim piatu. Tak ada ayah dan tak ada ibu..

Dulu pernah, aku makan nasi dengan ikan goreng jerw...Tapi aku tak tahu yang ada orang makan sisa dari tong sampah. Ada juga yang tak makan berhari-hari..kalo dapat makan ikan bagaikan hidangan syurga buat mereka..

Aku pakai kasut murah pergi sekolah, Mak beli kan kedai Ah Seng, tak sampai RM20 pun, tetapi ada orang pakai kasut lusuh yang berkoyak rabak, nak mintak mak dia beli kasut baru, mak pesan suruh bersabar tunggu ada duit lebih.


Aku pakai kereta kecil je, orang lain pakai kereta besar dan mewah, tapi aku lupa ada yang naik basikal tua je pergi kerja..

Aku ada jawatan dan bergaji agak lumayan, tapi aku selalu merungut kalau parent minta duit lebih..aku tak nampak yang selama ini, diorang besarkan aku dengan susah payah, bercengkang mata hingga 3 pagi untuk membesarkan aku.

Aku sihat, tak ada penyakit kronik..kalau ada pun sebab jari aku patah masa eksiden..tapi aku lupa ada yang lumpuh, tak boleh bangun, ada yang cacat seumur hidup, ada yang bisu, ada yang pekak..








Ya Allah, selama ini aku lupa bersyukur padamu...Maafkan aku..Sesungguhnya aku lalai dan telah berdosa padamu..

Ya Allah, kalaulah ditakdirkan aku hidup mewah, janganlah kau lalaikan aku dengan nikmat harta yang kau berikan padaku..kerana aku lebih sukakan syurgamu dari azabmu atas kelalaianku.

Kadang-kadang aku merasa dunia ini seperti tidak adil, ada yang kaya, ada yang miskin, ada yang sihat, ada yang sakit. Tetapi betulkah anggapan aku itu?

Dimana adil sebenarnya? Kenapa perlu ada ujian sedemikian rupa..

Baru kini aku sedar...sedalam-dalamnya..DUNIA ini hanya sementara....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...