22 May, 2010

Bermeditasi secara visual





Kali ini, penulis akan berkongsi cara-cara bermeditasi. Walaupun penulis bukan lah ahli dalam bidang meditasi ni. Tapi penulis harap yang artikel ini menjadi rujukan bagi mereka yang ingin mencari maklumat.

Penulis terbaca satu artikel mengenai visualization meditation dan terfikir yang ianya bagus untuk kita kongsikan bersama, malah ianya tidak ada unsur-unsur seperti seruan nama buddha atau sebagainya. Bermeditasi secara visual adalah seperti berikut:

MEDITASI SECARA VISUAL
Cari tempat yang sesuai untuk melakukan meditasi. Anda boleh melakukan ketika ingin tidur dalam keadaan baring. Mungkin waktu ini sesuai kerana tiada gangguan.

Pejamkan mata anda..dan cuba untuk relaks..yaa relaks kan badan anda.

Bayangkan yang anda sedang menuju ke lift..masuk ke dalam lift tersebut dan pintu lift itu tertutup..Anda sekarang berada pada tingkat 21..dan ingin turun ke tingkat 1.

Cuba bayangkan yang lift itu sedang turun ke tingkat 20....seterusnya 19...18....17....
dan jangan lupa untuk menarik nafas dalam2 dan perlahan2..samada pada setiap tingkat ataupun 2 tingkat 1 pernafasan..terserah pada anda.

Setibanya anda di tingkat 1...pintu lift terbuka dan anda melangkah keluar dari lift tersebut. Dan sekarang anda lihat tangga yang menuju ke bawah..Ada 21 anak tangga..
Dengan perlahan..anda turun mengikut anak tangga itu...satu demi satu...dengan kiraan 21...
20..19...18..

Tarik nafas dalam2 semasa menuruni setiap anak tangga tersebut. Dan cuba bayangkan dan rasakan yang anda sedang menuruni anak tangga itu satu demi satu. Setibanya anda pada anak tangga yang ke 1...

Anda ternampak sebuah pintu yang tidak jauh dari anda...anda menuju ke pintu tersebut. Dan membukanya..Anda nmpak deretan pintu2 bilik disebelah kiri dan kanan anda...

Disitu ada terdapat penjaga yang akan menunjukkan anda arah bilik anda.
Tanya kepada penjaga tersebut untuk tunjukkan arah ke pintu bilik anda. Cuba bayangkan yang penjaga itu membawa anda arah bilik anda..

Setelah tiba dihadapan pintu bilik anda..Buka pintu tersebut. Sekarang, apa yang anda lihat didalam ruang bilik itu adalah terpulang kepada diri anda sendiri. Perhatikan samaada bilik anda mempunyai perabot atau tidak, berselerak atau kemas, moden atau antik..tak kira apa..cuba ambil perhatian.

Cari tempat untuk anda duduk dan tanya lah pada minda bawah sedar anda. Tanyakan padanya apakah yang anda perlu tahu. Perhatikan siapa yang muncul.

Setelah itu, ucap terima kasih. Dan keluar dari bilik tersebut. Jangan lupa untuk mengunci pintu bilik anda. Sekarang..pulanglah ke tingkat 21..mengikut jalan yang anda lalui tadi. Kali ini secara songsang..

Keluar dari bilik..pergi ke pintu...naik tangga..(ada 21 anak tangga) ...kemudian..naik lift dari tingkat 1..ke tingkat 21..lakukanya seperti yang anda lakukan sebentar tadi.

Apa yang anda boleh lakukan pada bilik anda tadi?
1. Anda boleh membersihkan bilik anda..kemaskan..susun dan atur perabot2
2. Anda boleh mempelbagaikan cara untuk berkomunikasi dengan minda bawah sedar anda samaada melalui telefon..atau samaada melalui catatan pada papan hitam dsb.


Rujukan:
http://www.stevepavlina.com/blog/2005/09/visualization-meditation-exercise-go-to-your-room/

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...